Veroordeelde vogelsmokkelaar prominent aanwezig op Vogelmarkt Zwolle

Op 21 september 2019 vond de internationale vogelmarkt in de IJsselhallen te Zwolle. Deze editie van de vogelmarkt werd gekenmerkt door de nadrukkelijke aanwezigheid van Tony Silva, wereldberoemd internationaal en illegaal vogelsmokkelaar. Hij was aanwezig ter promotie van zijn nieuwe boek over ara‘s.

Tony Silva met een ernstig bedreigde Borstelkoppapegaai. Foto: Ex Situ Chronicles
Vogelsmokkelaar
Tony Silva (Cuba, 1960) staat internationaal bekend als veroordeeld vogelsmokkelaar en heeft hiervoor bijna zeven jaar in de gevangenis gezeten. Hij wordt gezien als een van de grootste illegale
vogelsmokkelaars ooit en staat bekend om zijn brute werkwijze waarbij de vogels in plastic flesjes, kartonnen doosjes en koffers werden vervoerd, een groot deel overleed tijdens het smokkelen. Hij importeerde
meer dan 186 illegaal wildgevangen Hyacinthara‘s naar de Verenigde Staten, dit is ongeveer 5-10% van de wereldwijde populatie Hyacinthara‘s. Daarnaast was hij verantwoordelijk voor de illegale import van
meer dan 450 met uitsterven bedreigde papegaaien- en vogelsoorten. In 1996 werd hij veroordeeld tot 82 maanden gevangenisstraf en 200 uur taakstraf. Hij kreeg tevens een boete van honderdduizend dollar.
Dit was destijds de hoogst mogelijk straf die opgelegd kon worden voor het smokkelen van vogels. Ten tijde van de illegale vogelhandel was Tony Silva werkzaam als curator van het wereldbekende Loro Parque
op Tenerife. Mannen als Tony Silva spelen een belangrijke rol bij het uitsterven van ernstig bedreigde vogel- en papegaaiensoorten.

Warm bad
Tony Silva was aanwezig in de stand van de Parkietensociëteit om zijn nieuwe boek over ara‘s te promoten en te verkopen. De parkietensociëteit spreekt van een groot succes. Het feit dat de georganiseerde
avicultuur zo‘n crimineel uitnodigt en als held beschouwt tijdens de internationale vogelmarkt in Zwolle is veelzeggend. Tony Silva zal de vogelmarkt als een warm bad ervaren hebben te midden van talloze
internationale vogelhandelaars. Commerciële belangen blijken anno 2019 nog steeds belangrijker dan de belangen, de gezondheid en het welzijn van vogels.

Vogelmarkten niet van deze tijd
Stichting Papegaai en de Adviespraktijk voor Vogels voeren al jaren campagne om een einde te maken aan vogelmarkten in Nederland. Vogelmarkten spelen een belangrijke rol in de verspreiding van besmettelijke
ziektes, waaronder de zoönose Psittacose (papegaaienziekte), waar mensen ernstig ziek van kunnen worden. Dit is de reden waarom honden- en kattenmarkten al vele jaren verboden zijn. Daarnaast zijn
vogelmarkten verantwoordelijk voor een schimmige illegale internationale handel in vogels waarbij handelaren uit de hele wereld bij elkaar komen. Het is feitelijk illegaal om met busjes/kofferbakken vol vogels de
grens over te rijden. De commerciële belangen wegen zwaarder dan vogelwelzijn en vogels zitten tijdens vogelmarkten dan ook in extreem vogelonvriendelijke omstandigheden, vaak zonder zitstokken en
nauwelijks ruimte om te bewegen. Gemeentes geven nog steeds vergunningen uit voor het organiseren van vogelmarkten en instanties zoals de NVWA en de GGD doen alsof hun neus bloedt.

Petitie
Teken daarom de petitie ‘STOP VOGELMARKTEN‘ en help Stichting Papegaai en de Adviespraktijk een einde te maken aan deze wanpraktijken. Klik hier voor meer informatie en teken de petitie online!

Over de foto: Tony Silva met een ernstig bedreigde Borstelkoppapegaai. Bron: Ex Situ Chronicles

Geplaatst op: 17-11-2019