Verslag Animal Event 2014

Op 2/3/4 mei was Stichting Papegaai weer uitgenodigd om aanwezig bij de grootste dierenhappening van Nederland: Het Animal Event in de Beekse Bergen. Ieder jaar trekt deze gebeurtenis duizenden bezoekers, waarvan er talloze even komen kijken bij onze stand en jungle waar onze papegaaien in zitten. Ook zijn er weer diverse workshops gegeven door onze voorzitter Drs. Jan Hooimeijer, eigenaar van de Adviespraktijk voor Vogels. Het is altijd prachtig om te zien als geïnteresseerden met nieuwe kennis en daardoor met andere ogen naar hun vogels kijken.

Klik op het Animal Event logo voor een video impressie van ruim 7 minuten. of kijk voor de foto's bij ons in de Foto Gallery.

Dit jaar was het Animal Event voor Stichting Papegaai het startsein van een nieuwe campagne. De afgelopen jaren hebben wij samen met de Adviespraktijk voor Vogels (voorheen Kliniek voor Vogels) en in samenwerking met de Stichting Dier en Recht handtekeningen verzameld tegen de handopfok en handel in babypapegaaien die nog niet zelfstandig kunnen eten. Deze campagne hebben wij dit jaar zeer succesvol mogen afsluiten, want ingaande 1 juli 2014 is het verboden om babypapegaaien bij de ouders weg te halen als zij nog niet zelfstandig kunnen eten.

Onze nieuwe campagne is: “Vogelmarkten zijn niet meer van deze tijd".
Op vogelmarkten is het welzijn van de vogels ondergeschikt aan de commerciële belangen van de handel in vogels. Daarnaast worden via deze handel alle mogelijke besmettelijke vogelziektes verspreid. Dat is reden dat varkensmarkten, koeienmarkten enz. al vele jaren zijn verboden. Via vogelmarkten is er ook nog het serieuze risico dat mensen besmet raken met papegaaienziekte als ernstige ziekte bij de mens. Het is de hoogste tijd dat het welzijn en de gezondheid van vogels serieus genomen worden en er een einde komt aan de handel via vogelmarkten. Vanwege het welzijn en de problematiek van besmettelijke ziektes zijn Honden- of kattenmarkten ondenkbaar in deze tijd. Alle reden om vogels dezelfde rechten te geven en bescherming te bieden.

Goede reden voor Stichting Papegaai om samen met de Adviespraktijk voor Vogels deze nieuwe campagne te starten om te komen tot een nieuwe mijlpaal op het gebied van het welzijn en de gezondheid van vogels. Tijdens Animal Event is het begin gemaakt met onze handtekeningen actie en er zijn al weer bijna 1000 handtekeningen verzameld. De campagne wordt beëindigd als het doel is bereikt waarbij het in Nederland wettelijk verboden gaat worden om vogelmarkten te organiseren. Er is geen twijfel over mogelijk dat de campagne een succes zal worden want elk weldenkend mens kan begrijpen dat vogelmarkten niet meer van deze tijd zijn.

Wij danken iedereen die de voorgaande jaren onze petitie tegen de Handopfok van papegaaien hebben getekend en wij hopen dat wij weer op veel steun mogen rekenen bij onze nieuwe campagne.
Stichting Papegaai en Adviespraktijk voor Vogels.

Geplaatst op: 09-06-2014